Vai tas ir iespējams: pilsētas bez automašīnām?

Oslo ir paziņojusi savus jaunākos plānus, saistībā ar pilsētas atbrīvošanu no automašīnām. Pilsēta vēlas līdz 2019. gadam limitēt personīgo automašīnu izmantošanu centrā. Oslo vēlas pievienoties to zaļo pilsētu ķēdei, kurā nav automašīnas. Samazinot automašīnu lietošanu var limitēt gaisa piesārņojumu atmosfērā. Taču, vai tas ir iespējams – izsūtīt personīgo mašīnu lietošanu pagātnē?

Aptuveni septiņi miljoni cilvēku visā pasaulē gada laikā mirst no gaisa piesārņojuma, nemaz nerunājot par vairākiem miljoniem iedzīvotāju, kuri ir nogalināti nelaimes gadījumos. Mehāniskie transporta līdzekļi ir iesaistīti daudz letālos gadījumos.

Saskaņā ar šo paaugstināto nelaimes gadījumu statistiku, pilsētas visā pasaulē reaģē ieviešot likumus pret personīgo mašīnu lietošanu. Helsinkiem ir ambiciozi plāni, un līdz 2025. gadam ieviest tādu mobilitāti un sabiedrisko transportu satiksmi, kā arī veloceliņu ieviešanu, lai neviens iedzīvotājs vairs nevēlētos pārvietoties ar savu personīgo automašīnu. Parīze ir eko – pilsēta, kura ieviesusi dienas, kurās nedrīkst izmantot savu transportu. Jaunākie plāni lielākajam pilsētām Abū Dabī un Ķīnā plāno koncentrēties uz masu sabiedrisko transportu izmantošanu un elektrisko automobiļu kā alternatīvu personīgo mašīnu iegādi.

Ja elektriskās automašīnas pārņemtu šobrīd uz degvielas kurināšanas bāzes darbojošās automašīnas, notiktu lielas pārvērtības. Atmosfēras piesārņojums rada smogu, kas ir bīstams cilvēku veselībai, ilgstoši dzīvojot šādā gaisā.

Norvēģijas galvaspilsētas plānos ietilpst īstenot pilsētas centru kā zaļo zonu, bez automašīnu lietošanas. Tas uz pusi limitēs skābekļa dioksīda toksiskās emisijas, kas nonāk atmosfērā. Pilsētas centram plānots celt apkārt apvedceļu, lai novērstu lielo plūsmu. Tiks ieviesti veloceliņi kopsummā apmēram 56 kilometru garumā. Personīgo automašīnu lietotājiem, kuri pārvietosies ar savu automašīnu pilsētas centrā, sastrēgumu stundu laikā, tiks pielikta lielāka nodokļu summa, papildus standartā esošajām ceļa nodevām. Šādas iniciatīvas plānots ieviest līdz 2020. gadam, kā arī pilsētas valde cer sasniegt līdz 2050. gadam ekoloģiskās pilsētas statusu, kurā nav skābekļa dioksīdu emisijas.

Procentuāli salīdzinot visas Eiropas valstis, Francijā ir vislielākais dīzeļdzinēju automašīnu skaits uz ceļiem. Tas būtiski palielina piesārņojumu atmosfērā, tāpēc lielākās pilsētas iniciatīvi vēlas ieviest vairāk veloceliņus, uzlabot gājēju infrastruktūru, novēršot lielo automašīnu satiksmi.

Venēcija ir pirmajā vietā no pilsētu topiem, kurā nav automašīnas. Tas tāpēc, ka ielu vietā pilsētā ir kanāli un upes, cilvēki pārvietojas ar laivām un motorlaivām. Hamburga ir otrajā vietā pilsētu topā, kurā ir attīstīta gājēju un velosipēdu braucēju infrastruktūra. Pilsētā ir plašas “zaļo zonu” vietas, parki ir viens pie otra. Tā ir cilvēkiem draudzīga pilsēta, jo lielu lomu spēlē emisiju samazināšanās. Līdz 2050. gadam Hamburga plāno samazināt skābekļa dioksīda emisijas līdz pat 80%, novēršot siltumnīcas efektu.

Arī Madridi var minēt kā vienu no pilsētām, kura koncentrējas uz cilvēku labklājību un emisiju samazināšanu atmosfērā. 2015. gadā pilsētā tika būtiski samazināts automašīnu skaits, ieviešot centru kā sabiedriskā transporta zonu. Madride paplašinājusi savu sabiedrisko autobusu skaitu, lai būtu pieejami visiem iedzīvotājiem, tā plāno īstenot pirmo e-velosipēdu shēmu. Madride vēlas ieviest tādas pašas bez – auto dienas, kādas ir Parīzē, sniedzot plašus sabiedriskā transporta pakalpojumus.

Milāna plāno ieviest žetonu sistēmu, nododot savas personīgās automašīnas stāvlaukumā pirms centra, saņemot pretī brīvbiļeti braucieniem sabiedriskajos transportos.

Dānijas galvaspilsēta Kopenhāgena jau desmit gadus ir slēgusi pilsētā transportlīdzekļu izmantošanu, aktivizējot plašu velosipēdu izmantošanu. Paplašinot šādas velosipēdu zonas, tiek veidoti lielceļi, kas būtu paralēli visām šosejām. Pilsēta investē jaunā metro sistēmā, attīstot arī sabiedriskā transporta līdzekļa izmantošanu.

Kā pārvadāt savu suni automašīnā?

Mūsdienās dzīvniekus un viņu īpašniekus sabiedrībā var redzēt arvien biežāk – restorānos, pārtikas veikalos, par kinoteātros. Mūsu mājdzīvnieki pārvietojas ar mums no viena punkta līdz otram, tātad – ja mēs braucam automašīnā, tad arī viņi to darīs. Lai pārvadātu savu mājdzīvnieku transportā, jāņem vērā daži punkti, lai dzīvniekam šis brauciens nav lielas mocības.

Ir suņi, kuriem patiešām patīk laiks, ko tie pavada mašīnās. Tie uzstājīgi gribēs sēdēt priekšējā sēdeklī blakus saimniekam, gribēs izkārt galvu ārā pa logu un izkarinās savu mēli pret vēja plūsmu. Mēs, iespējams, nemaz nenojaušam, cik suns izbauda katru minūti pavadot mašīnā. Taču saimniekam ir jāzina, ka tieši šīs darbības var apdraudēt suņa veselību:

Neatkarīgi no laika, cik ilgi pavadīsiet mašīnā, suns nedrīkst sēdēt ar izkārtu galvu pa logu. Jums varbūt šķiet, ka tas sagraus visus priekus sēdēt mašīnā, taču tieši šāda darbība var izraisīt nelaimes gadījumus Nekad nevar paredzēt, kas lidos garām mašīnai – tie var būt būvgruži, vai kāds priekšmets, tikpat labi izsmēķis no priekšā esošās mašīnas. Tāpat ar smago gaisa plūsmu, ko suns saņem, kad izbāž galvu ārā pa logu, var būtiski nodarīt kaitējumu elpošanas un dzirdes sistēmai. Var apsaldēt ausis, kaut kas var tajās ielidot, sākties iekaisums.

Otrā problēma, ja suns sēž priekšēja sēdeklī – gaisa drošības spilveni. Tie ir paredzēti pieauguša cilvēka drošībai, taču dzīvniekiem var nodarīt lielu kaitējumu. Ja automašīnai nav gaisa drošības spilvens, dzīvnieks nedrīkst sēdēt priekšējā sēdeklī, ja vien nav pienācīgi piesprādzēts.

Iegādājies aizsardzības jostas!

It īpaši, ja tev ir lielas šķirnes suns, šī speciālā drošības josta dzīvniekiem, lieliski pasargā suni avārijas situācijā. Tas var izklausīties kā sava veida spīdzināšana, taču ar to sunim būs daudz drošāk, jo trieciena brīdī tas nevar ielidot stiklā vai priekšējos krēslos. Šādas jostas ir atrodamas visos zooveikalos, un tās ir ērti pievienojamas mašīnas drošības jostai. Vidēja auguma un maziem suņiem ir izveidota gultas veida līdzīga sistēma, kur tiek piesprādzēts suns. Suņa patstāvīgā kustība pa automašīnu, neesot piesprādzētam, var novērst autovadītāja uzmanību.

Tomēr, lai arī kā dzīvnieks uzvestos brauciena laikā, ved to salonā. Priekšstats, ka suņiem patīk pārvietoties kravas nodalījumā vai bagāžniekā ir maldīgs un to nevajadzētu praktizēt. Katru gadu tūkstošiem suņi iegūst traumas, kā arī letālu iznākumu gadījumi palielinās, pārvedot suņus kravas nodalījumā. Katrs pagrieziens vai strauja bremzēšana var savainot dzīvnieku.

Sagatavo dzīvnieku braucienam

Tāpat kā saimnieki māca dažādas komandas kā “sēdi”, “blakus” un citas, suni var iemācīt arī pārvietoties ar automašīnu (protams, kā pasažierim). Daudzi veterinārārsti iesaka uzsākt mācību procesu, atļaujot sunim iepazīties ar mašīnu. Lai suns kārtīgi izošņā un pielāgojas jaunajiem apstākļiem. Pirmie braucieni var būt īsi, un dodies uz vietām, kur sunim ļoti patīk, piemēram, rotaļu laukumi un pastaigu parki. Tādā veidā tu apvieno abas lietas: braucienu ar mašīnu un došanos rotaļāties. Ja vienīgās reizes, kad sēdini suni mašīnā ir, lai dotos pie veterinārārsta, un pēkšņi esi izdomājis, ka vēlies veikt lielu ceļojumu kopā ar suni – neesi pārsteigts, ka suns nevēlēsies doties tev līdzi. Sunim ir jābūt priecīgām atmiņām, kas saistītas ar braukšanu mašīnā.

Neatstāj suni mašīnā

It īpaši mazi kucēni var iemantot nopietnas šķiršanās sāpes, kas var novest pie gaudošanas automašīnā. Pat tad, ja tu domā, ka aiziesi uz veikalu tikai minūti un atvērsi logu, tas var izraisīt lielas problēmas. Mūžīga ir diskusija, ko nedrīkst aizmirst – nekad neatstāj suni karstā automašīnā. Lai arī uz cik ilgu laiku tu plāno būt ārpus mašīnas, ņem suni sev līdzi. Suņiem ir biezs kažoks, kas padara vēl neciešamāku sēdēšanu karstā automašīnā. Tāpat arī aukstās dienās labāk atstāj suni mājā, nekā ved to līdzi uz veikalu, kur atstāsi gaidām aukstā mašīnā.

Izvairies no ceļa satiksmes nelaimes gadījumiem

Izvairīties no ceļa satiksmes nelaimes gadījumiem ir daudz vieglāk, ja tu zini, kas ir jādara. Dažreiz pat visacīmredzamākajām lietām ir lielākā ietekme. Katrs, kurš ir ieguvis autovadītāja apliecību, ir mācījies skolā, kā pareizi uzvesties uz ceļa. Statistika liecina, ka visbiežāk nelaimes gadījumos cieš jaunieši, kuri ir daudz pārgalvīgāki braucēji.

Šeit būs paši svarīgākie soļi, lai izvairītos un novērstu ceļu satiksmes negadījumus:

1. Brauc ar pareizu attieksmi. Bieži vien, nelaimes gadījumi rodas tāpēc, ka nav attīstīta pareiza attieksme un nostāja par braukšanu. Prasmes un zināšanas ir svarīgas lietas, taču tās ir jāattīsta tikpat ļoti kā attieksme un brieduma pakāpe. Apņemies un attīsti savu attieksmi pret braucamrīku un pārējiem satiksmes dalībniekiem. Apzinies, ka tu pārvaldi apmēram 2 tonnu smagu automašīnu, kas pārvietojas ar strauji kāpjošu ātrumu, tāpēc brauc atbildīgi, lai pasargātu sevi, pasažierus un citus satiksmes dalībniekus.

2. Iegūsti lielu braukšanas pieredzi. Drošu braukšanu uz ceļa var nodrošināt liela pieredze. Brauc cik bieži vien nepieciešams. Piesaisti savai praksei palīgus – brauc kopā ar vecākiem, uz ceļa pārliecinātiem braucējiem. Jo biežāk tu brauksi, jo drošāks kļūsi. Iegūstot labu pieredzi, var veiksmīgāk izbēgt un izvairīties no nelaimes gadījumiem.

3. Vienmēr piesprādzējies ar drošības jostu. Šis noteikums ir bez jebkādiem izņēmumiem. Pat tad, kad veic mazus pārbraucienus līdz veikalam vai vienalga kur citur, esi piesprādzējies. Liec to darīt visiem pasažieriem, gan priekšā, gan aizmugurē sēdošiem. Arī tad, ja tu pārvietojies ar mazu ātrumu, pastāv iespēja, ka esi apdraudēts no citām satiksmē esošām mašīnām, kurām var kaut kas misēties. Drošības josta pasargā tevi no trieciena, ja notiek saduršanās ar citu mašīnu vai kādu objektu. Atceries, ka josta jāuzliek pareizi, pretējā gadījumā tā var nodarīt tev pašam lielu kaitējumu. Ja mašīnā ir bērni, nekad neļauj tiem brīvi pārvietoties pa mašīnu, kad esi uz ceļa. Bērniem ir obligāti jāpiesprādzējas. Drošākā vieta mašīnā ir aizmugurē sēdeklī, vēlams vidējā sēdeklī.

4. Nelieto alkoholu, narkotikas, zāles. Pat tad, kad esi iedzēris tikai vienu glāzīti, tavās smadzenēs notiek ķīmiska reakcija, kas var traucēt tavām koncentrēšanās spējām. Braukšana alkohola reibuma, marihuānas vai citu narkotisku vielu iedarbībā var prasīt tavu auto vadītāja apliecības atņemšanu, bet sliktākajā gadījumā – tavu dzīvību. Pirms lieto kādas zāles, pārliecinies, vai tās nav miegu izraisošas. Šādu zāļu lietošana var kaitēt tavai braukšanai, jo būsi samiegojies un nespēsi koncentrēties ceļam.

5. Samazini pasažieru skaitu. Pirmkārt, nekad nepārkāp to pasažieru skaitu, cik oficiāli ir atļauts pārvadāt mašīnā. Ja esi iesācējs pie auto stūres, vislabāk izvairies no pilnas automašīnas, tā pasargājot pasažierus no nelaimes gadījuma. Kad neesi vēl par sevi pārliecināts vadītājs, neapdraudi citus.

6. Izvairies no braukšanas sliktos laika apstākļos. Lielas lietus gāzes, sniega putenis, slidens ceļš, kailsals – šādos laika apstākļos ir jālimitē braukšana, lai pasargātu sevi un citus no nelaimes gadījuma. Pārliecinies, vai tavas riepas ir paredzētas braukšanai ziemas apstākļos. Lielāka uzmanība ir jāpievērš arī braukšanai tumšajā dienas laikā. Koncentrēšanās uz ceļa ir nepieciešama daudz lielāka, kā rezultātā acis ātrāk piekūst no lielā saspringuma.

7. Limitē mobilā telefona lietošanu. Viens no sliktākajiem ieradumiem esot satiksmes dalībniekam ir, runāt pa mobilo telefonu. Izmanto mobilo telefonu tikai ārkārtas situācijās. Ja ir nepieciešams veikt vai atbildēt uz ienākošo zvanu, apstājies ceļmalā. Neizmanto mobilo telefonu gaidot pie luksofora vai esot sastrēgumā – tā tu novērs uzmanību no satiksmes.

Droša braukšana

Iegūstot autovadītāja apliecību, Jūs automātiski pakļaujaties visiem likumiem, kas attiecas par drošu braukšanu, neapdraudot sevi un apkārtējos. Liels risks pakļaut sevi briesmām ir, runājot tieši pa mobilo telefonu. Ar šo bīstamo ieradumu ceļu policisti cīnās jau daudzus gadus, lēnām gūstot arī panākumus.

Labs piemērs ir Anglijas valdība, kas beidzot ir pieņēmusi striktus noteikumus un sodus šoferiem, kas vada automobili un runā pa mobilo telefonu. Vēl bīstamāka par sarunāšanos, ir teksta rakstīšana un lasīšana, tad skatiens pilnībā tiek novērsts no ceļa. Pieņemtais likums piešķir auto vadītājam 6 soda punktus, kā arī 200 sterliņu mārciņas naudas sodu. Likums sāks darboties ar 2017.gada pirmajiem mēnešiem, un pastiprināti notiks ceļu policijas kontrole, lai skatītos, kā tiek ievēroti noteikumi. Tiem vadītājiem, kuri nesen ir ieguvuši savu braukšanas apliecību, automātiski tiek atņemtas tiesības piedalīties satiksmē, un visi testi un braukšana ir jāpārliek atkārtoti. Par atkārtotu pārkāpumu, braucot pie stūres un runājot pa telefonu, vadītājam, kuram apliecība ir ilgāku laiku – tā tiek atņemta uz sešiem mēnešiem, kā arī sods palielinās līdz 1000 sterliņu mārciņām.

Sākumā, kā testa veidā, valdība lika izdot likumu par 100 sterliņu mārciņu soda piešķiršanu un 3 soda punktiem, tiem, kas vadot automašīnu izmanto mobilo telefonu, taču, kā ziņots pēc statistikas, tad, neskatoties uz šiem aizliegumiem, tāpat ievērojams skaits turpināja izmantot savas elektroniskās ierīces. Aptaujā, ko veica reģiona automašīnu pārvalde, norādīts, ka apmēram 11 miljoni autovadītāju atzīst, ka atbildējuši uz telefona zvaniem braukšanas laikā, un vēl 5 miljoni uzņēmuši videoierakstus un fotogrāfijas. Vadītāji apgalvo, ka mēdz ieiet sociālajos tīklos un paskatīties jaunums savā telefonā, laikā, kad ir sastrēgumi vai gaidot iedegamies zaļo gaismu. Tā viņi pavada savu laiku, nedomājot par stresu, ka jāsēž garos satiksmes sastrēgumos. Katrs piektais aptaujātais atzina, ka vismaz vienu reizi ir aizsūtījis ziņu epastā un čatā Facebook, vai ievietojis ziņu Twitter, esot pie stūres. No aptaujātajiem auto vadītājiem, tieši vecumā no 18 – 24 gadiem visbiežāk izmanto mobilo telefonu, braucot pie stūres. Ņemot vērā, ka telefonu izmanto jauni un tikko tiesības ieguvuši autovadītāji ar mazu pieredzi uz ceļa, tad sodi ir jāliek īpaši “radikāli”. Jo, ja valdība vēlas mainīt attieksmi, tad jāpievēršas pie bargiem likumiem.

Tehnoloģijām attīstoties, parocīgāk ir kļuvis atbildēt uz telefona zvaniem ar hand-free austiņām, kas nav jātur rokā, bet gan ir piestiprināta pie auss. Jūs dzirdat, ko runā zvanītājs, kā arī ar iebūvēto mikrofonu arī varat atbildēt. Tāpat, neturot telefonu rokā, ir iespēja uzspiest skaļruni un sarunāties. Taču ne vienmēr problēma ir pašā telefona turēšanā, bet gan uzmanības novēršanā. Runājot ar kādu pa telefonu, jūs novēršaties no ceļa un neesat 100% pievērsti satiksmei. Braucot pie automašīnas stūres, jākoncentrējas tikai uz satiksmi, uz visu, kas notiek braukšanas posmā. Reakcijas spējai ir jābūt ļoti lielai, jo, arī ja Jūs nelietojat mobilo telefonu braukšanas laikā, nekad nevar būt drošs, vai to nedara pretim braucošā auto vadītājs. Palielinot soda izmērus, var novērot, ka būtiski samazinās apturēto automobiļu skaits, un vadītāji Anglijā, Velsā un Skotijā paliek apdomīgāki. Valstīs, kur vēl nav pieņemts šis, tik nozīmīgais likums, Ceļa satiksmes drošības direkcija veido vērienīgas akcijas un reklāmas kampaņas, par drošu braukšanu pie stūres, brīdinot, kādas var būt sekas cilvēka dzīvībai, ja to neievēro.