Droša braukšana

Iegūstot autovadītāja apliecību, Jūs automātiski pakļaujaties visiem likumiem, kas attiecas par drošu braukšanu, neapdraudot sevi un apkārtējos. Liels risks pakļaut sevi briesmām ir, runājot tieši pa mobilo telefonu. Ar šo bīstamo ieradumu ceļu policisti cīnās jau daudzus gadus, lēnām gūstot arī panākumus.

Labs piemērs ir Anglijas valdība, kas beidzot ir pieņēmusi striktus noteikumus un sodus šoferiem, kas vada automobili un runā pa mobilo telefonu. Vēl bīstamāka par sarunāšanos, ir teksta rakstīšana un lasīšana, tad skatiens pilnībā tiek novērsts no ceļa. Pieņemtais likums piešķir auto vadītājam 6 soda punktus, kā arī 200 sterliņu mārciņas naudas sodu. Likums sāks darboties ar 2017.gada pirmajiem mēnešiem, un pastiprināti notiks ceļu policijas kontrole, lai skatītos, kā tiek ievēroti noteikumi. Tiem vadītājiem, kuri nesen ir ieguvuši savu braukšanas apliecību, automātiski tiek atņemtas tiesības piedalīties satiksmē, un visi testi un braukšana ir jāpārliek atkārtoti. Par atkārtotu pārkāpumu, braucot pie stūres un runājot pa telefonu, vadītājam, kuram apliecība ir ilgāku laiku – tā tiek atņemta uz sešiem mēnešiem, kā arī sods palielinās līdz 1000 sterliņu mārciņām.

Sākumā, kā testa veidā, valdība lika izdot likumu par 100 sterliņu mārciņu soda piešķiršanu un 3 soda punktiem, tiem, kas vadot automašīnu izmanto mobilo telefonu, taču, kā ziņots pēc statistikas, tad, neskatoties uz šiem aizliegumiem, tāpat ievērojams skaits turpināja izmantot savas elektroniskās ierīces. Aptaujā, ko veica reģiona automašīnu pārvalde, norādīts, ka apmēram 11 miljoni autovadītāju atzīst, ka atbildējuši uz telefona zvaniem braukšanas laikā, un vēl 5 miljoni uzņēmuši videoierakstus un fotogrāfijas. Vadītāji apgalvo, ka mēdz ieiet sociālajos tīklos un paskatīties jaunums savā telefonā, laikā, kad ir sastrēgumi vai gaidot iedegamies zaļo gaismu. Tā viņi pavada savu laiku, nedomājot par stresu, ka jāsēž garos satiksmes sastrēgumos. Katrs piektais aptaujātais atzina, ka vismaz vienu reizi ir aizsūtījis ziņu epastā un čatā Facebook, vai ievietojis ziņu Twitter, esot pie stūres. No aptaujātajiem auto vadītājiem, tieši vecumā no 18 – 24 gadiem visbiežāk izmanto mobilo telefonu, braucot pie stūres. Ņemot vērā, ka telefonu izmanto jauni un tikko tiesības ieguvuši autovadītāji ar mazu pieredzi uz ceļa, tad sodi ir jāliek īpaši “radikāli”. Jo, ja valdība vēlas mainīt attieksmi, tad jāpievēršas pie bargiem likumiem.

Tehnoloģijām attīstoties, parocīgāk ir kļuvis atbildēt uz telefona zvaniem ar hand-free austiņām, kas nav jātur rokā, bet gan ir piestiprināta pie auss. Jūs dzirdat, ko runā zvanītājs, kā arī ar iebūvēto mikrofonu arī varat atbildēt. Tāpat, neturot telefonu rokā, ir iespēja uzspiest skaļruni un sarunāties. Taču ne vienmēr problēma ir pašā telefona turēšanā, bet gan uzmanības novēršanā. Runājot ar kādu pa telefonu, jūs novēršaties no ceļa un neesat 100% pievērsti satiksmei. Braucot pie automašīnas stūres, jākoncentrējas tikai uz satiksmi, uz visu, kas notiek braukšanas posmā. Reakcijas spējai ir jābūt ļoti lielai, jo, arī ja Jūs nelietojat mobilo telefonu braukšanas laikā, nekad nevar būt drošs, vai to nedara pretim braucošā auto vadītājs. Palielinot soda izmērus, var novērot, ka būtiski samazinās apturēto automobiļu skaits, un vadītāji Anglijā, Velsā un Skotijā paliek apdomīgāki. Valstīs, kur vēl nav pieņemts šis, tik nozīmīgais likums, Ceļa satiksmes drošības direkcija veido vērienīgas akcijas un reklāmas kampaņas, par drošu braukšanu pie stūres, brīdinot, kādas var būt sekas cilvēka dzīvībai, ja to neievēro.